Vinterstorm
21.06.2005
Vinteren er nå på inntog på den sørlige halvkule. De ca 500 båtene som har tilbrakt orkansesongen i New Zealand er på vei tilbake til øyene i Stillehavet, en strekning på ca 1100nm. Mange båter valgte å vente til juni for å være sikker på at orkan sesongen var over i Stillehavet. De ble i stedet rammet av en kraftig vinterstorm. I forrige uke ble en større gruppe båter rammet av et tropisk lavtrykk.
Noen av båtene prøvde å finne ly på Minerva Reef. Dette er rev sør for Fiji som er under vann på flo, men som gir en viss beskyttelse mot bølger på lavvann. Her ble det logget 65 knops vind. En båt havarerte på dette revet.
Uværet førte til at fire båter ble forlatt. Det var mastebrekk, rorhavari, motorhavari og masse mindre skader. Alt mannskap ble heldigvis reddet.
Noen av båtene prøvde å finne ly på Minerva Reef. Dette er rev sør for Fiji som er under vann på flo, men som gir en viss beskyttelse mot bølger på lavvann. Her ble det logget 65 knops vind. En båt havarerte på dette revet.
Uværet førte til at fire båter ble forlatt. Det var mastebrekk, rorhavari, motorhavari og masse mindre skader. Alt mannskap ble heldigvis reddet.



